24 oktober 2019

Een baan vol nauwkeurige samenwerkingen en vaktechnische discussies?

Welkom bij Audit & Co

Jan de Graaf mag je gerust Mr. Audit & Co noemen. Als eerste medewerker van Audit & Co probeert hij er iedere dag weer voor te zorgen dat, zoals hij het zelf zegt, ‘klanten ook écht verder komen’. Nadat Jan vanuit een ander accountantskantoor belandde op de financiële afdeling van een horecavereniging, begon de accountancy uiteindelijk toch weer aan hem te trekken.

Het waakvlammetje ging weer feller branden

Het was Jacco Bosland, fiscaal partner bij het Lansigt-kantoor in Gouda, die Jan bij de voetbalvereniging – waar hij penningmeester is – tegen het lijf liep. Hij overtuigde hem om in elk geval eens bij Audit & Co te komen kijken. “Door dat gesprek begon het weer een beetje te kriebelen; het waakvlammetje ging weer wat feller branden.” Want hoewel Jan het als financieel manager in het bedrijfsleven goed naar zijn zin had, vroeg hij zichzelf op een gegeven moment toch af of aan déze kant van de financiële sector wel zijn toekomst lag. Wilde hij niet liever weer terug naar de accountancy? Toen hij die vraag positief kon beantwoorden, lag de weg naar Audit & Co open.

De samenwerking met de lokale accountant én de eindklant

Inmiddels haalt Jan dagelijks zijn voldoening volledig uit het samenwerken met de lokale accountant. Volgens hem kun je het concept en de manier van werken van Audit & Co best ‘baanbrekend’ noemen. “Wij gaan namelijk de samenwerking aan met een lokale accountant, die al jaren contact heeft met de eindklant. Vervolgens voeren we gezamenlijk de audit uit. Dat samenwerken met de accountant, dát is een van je belangrijkste taken. Op die manier kom je tot goede vaktechnische discussies waar je uiteindelijk niet alleen weer uitkomt, maar ook veel voldoening uithaalt en bovendien nog iets van kunt leren ook.

Een gemiddelde werkdag

Een van de andere voordelen aan het werken bij Audit & Co, is het feit dat je je planning vrij flexibel kunt indelen. Jan geeft een inkijkje in een gemiddelde werkdag:

“Soms sta je om acht uur ’s ochtends al voor een bespreking in Urk. Dan rijd je daarna lekker naar huis en werk je daar verder. De andere dag rijd je pas om half zes ’s middags weg uit Eindhoven. Dat maakt ook wel dat je veel flexibiliteit hebt: je hebt geen 9-tot-5-baan. Soms zit ik rond de middag op kantoor in Gouda, maar het kan ook zomaar zijn dat ik dan bij een klant zit waar de rest van het controleteam zit, bijvoorbeeld in Noord-Holland. Daar stuur ik het team aan, tik ik met de klant de planning af en zorg ik dat duidelijk is wanneer het klaar is. Net zo goed rijd ik trouwens naar Zeeland in de ochtend: onze klanten zitten echt door het hele land.”

Een veranderende werkplek zorgt voor dynamiek

Daarbij hoort ook: de dynamiek van je werk. Je werkplek verandert continu, en daarmee de mensen om je heen ook. Of, zoals Jan het zegt: “Een Brabander is anders dan een Fries.” Bovendien zitten de klanten in (vrijwel) iedere branche die je je kunt bedenken: van de reclamewereld tot aan vis. Gevarieerd en flexibel dus. Wat volgens Jan zo leuk is aan werken bij Audit & Co is het feit dat je ‘de klant echt meeneemt’. “Het bedrijf groeit en wordt controleplichtig. Dat betekent dat ze zo’n omvang hebben bereikt, dat je de klant kunt meenemen in het proces om hun interne organisatie verder te professionaliseren. Dan kun je denken aan het digitaliseren van de inkoopfacturenstroom bijvoorbeeld, we zien nog vaak genoeg dat in de praktijk alles op papier gebeurt. Facturen die het hele bedrijf doorgaan voor één krabbeltje. Zelfs bij bedrijven met 70 miljoen omzet.”

Zulke digitaliseringsprocessen vragen ook wel het een en ander van een klant, geeft Jan toe. Hoe Audit & Co deze digitalisering voor zich ziet? Dat lees je in de volgende blog.

Toestemming voor het gebruik van cookies

Met 'Bekijk details' kun je aangeven welke cookies we wel en niet mogen gebruiken en sla je voorkeuren op.

Privacyverklaring | Sluiten
Bekijk details